Samarbeidsutvalget

SU er en forkortelse for samarbeidsutvalget, som er et lovpålagt utvalg som alle barnehager må ha. Du som foresatt er kjempeviktig for at samarbeidet mellom hjem og barnehage fungerer godt, og du kan spille en helt konkret rolle i samarbeidet gjennom å være foreldrerepresentant i SU.

Som navnet tilsier er tanken med SU å skape samarbeid mellom de ulike delene av en barnehage, og skal derfor bestå av likt antall foreldre og ansatte. I tillegg kan barnehageeier delta etter eget ønske, men ikke med flere representanter enn foresatte og ansatte. Når det er viktige saker som omhandler barnehagen, skal barnehageeier ifølge loven sørge for at saken legges frem for SU.

SU skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ. Utover dette er det mange forskjellige måter å organisere arbeidet i SU på. Noen møtes ofte, andre møtes sjeldnere, noen har faste møtepunkter

SU i Stilla Barnehage består i dag av 1 foresatt og 1 ansatt fra hveravdeling, samt at 1 varamedlem fra eistyret som representerer eieren. Daglig leder deltar også.