Tilvenning - Nye barn

Barnehagen skal i samarbeid med foresatte legge til rette for at barnet kan få en trygg og god start i barnehagen. (Rammeplan for barnehager 2017, s. 33)

Hvor lang tid barnet trenger for å bli trygg avhenger av barnets personlighet, alder og tidligere erfaringer, samt hvordan det blir møtt av de ansatte i barnehagen.

Hvert barn trenger i denne perioden ofte mye voksenkontakt, og vil få en kontaktperson/tilknytningsperson. Det vil si en voksen som har spesielt ansvar for barnet og kontakten med foresatte.

Ingen barn/foresatte er like og derfor er det umulig å gi råd som passer alle, men vi ønsker at hvert barn og foresatt skal bli møtt ut fra sine behov. Å ha noen kjente ting i barnehagen gjør ofte tilvenningen bedre for barnet. Derfor kan det være godt for barna om dere tar med dere bilder av familien, smokk, koseklut, en leke, bamse eller noe annet som er trygt og godt for barnet.

Oppstart i barnehagen er en stor overgang for små barn og hvor raskt barn tilpasser seg til livet i barnehagen varierer, men vi ønsker at dere setter av minimum tre hele dager. Det aller beste er å sette av en hel uke. Begge foresatte kan gjerne være er med på tilvenningen.

Vi ønsker å gi barn og foresatte en god og trygg start i barnehagen. De to første månedene i barnehageåret vil barnehagen ha stort fokus på tilvenning og vil fravike fra den daglige rutinen.