Lekens egenverdi

Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. (Rammeplan for barnehager 2017, s. 20)

«Det er fantastisk å få følge et ungt menneskes utvikling. Først kommer utforskningen av den ytre verden – egen kropp og tingene rundt – og så en mer og mer innviklet lek i den indre verden der ting og handlinger kan forvandles og forstås på nye måter». (Øhman s. 16)

Barn har rett til og behov for å leke. De gjør det fordi de har lyst og at det er gøy. Det er lysten til å leke som driver leken.

Spør du barnet ditt: «Hva har du gjort i barnehagen i dag?» vil som regel svaret være «lekt». Det betyr at ditt barn har vært gjennom en lang liste av læring. De øver på å være tålmodig og gi empati, forhandlingsvilje og turtaking, fleksibilitet, forhandling og konfliktløsning, vært kreativ og kjenne på mestringsfølelse, opplevd motgang og små tap, opplevd samspill med andre mennesker, opplevd livsglede og humor, vært en del av fellesskapet, øvd motorikk, opplevd glede, latter og så mye mer.

Leken gir barna anledning til å være barn! De leker ikke for å lære, men de lærer gjennom lek.

I barnehages formålsparagraf gis leken en sentral plass; lek er en viktig del av det vi i barnehagen skal holde på med, kanskje den aller viktigste.

Hvilken rolle har den voksne i leken?

Vår rolle er å legge til rette for lek i hverdagen. Det kan være alt fra en aktiv innblanding til en nærobservasjon av barns lek. Vi kan inspirere, men ikke servere. Leken åpner øynene våre for barns kompetanse og øker respekten for barns læring. Den gir oss informasjon om barnets utvikling og interesse. Dette gir oss muligheten til å veilede og øke den sosiale kompetansen til barna. Vi skal være deltakende voksne, legge til rette og ha respekt for barns lek. Deltakelse, menikke ta over leken.

Den voksenes oppgave er:

• Motivere barn til selv å inkludere andre barn

• Observerende: til stede i leken eller på utsiden.

• Støtte, skape trygge lekearenaer for alle. Legge frem ulikt materiell inspirere til lek.

• Skape ulike/definere lekesoner.

• Tilrettelegge for aktiviteter/leker til at flere kan delta.

• Legge til rette for felles opplevelser som inspirerer til lek.