Læring

Barns naturlige nysgjerrighet bidrar til at de utforsker verden og sine omgivelser på egenhånd. Gjennom den spontane leken utforsker de og stimulerer sin egen læring.

Barnehagen skal introdusere nye situasjoner, temaer, fenomener, materialer og redskaper som bidrar til meningsfull samhandling. Barnas nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær skal anerkjennes, stimuleres og legges til grunn for deres læringsprosesser. (Rammeplan for barnehager 2017, s. 22)

Samtidig skal personalet introdusere barna for nye aktiviteter og opplevelser som er med på å berike barnas hverdag og således deres læring.

Vi har prosjektdager med ulike temaer, aktiviteter, lek og samlinger, der de voksne utforsker sammen med barna. Hvert øyeblikk og hver aktivitet er en læringsmulighet, og vi voksne er tilstede og tilgjengelige for barna hele tiden. Vi veileder barna og oppfordrer dem til å veilede hverandre. For at barna skal lære, må de være trygge i sin barnehagehverdag. Derfor kommer alltid trygghet og omsorg først.

Vi har et helhetlig læringssyn. Læring er en integrert del av danningsprosessen. Å lære er aldri bare å tilegne seg kunnskap eller ferdigheter, men å gjøre det i forhold til noe eller noen. Det er som individ man lærer, som menneske i en relasjonell sammenheng. Vi legger mye arbeid inn i planlegging av prosjekt og aktiviteter, for å skape gode læringsmuligheter for barna.