Progresjonsarbeid

Uten progresjon vil alt stå stille. Barn knekker ikke koden for å få fart på huska uten progresjon. Mennesket lever i progresjonene.

Det er slik barn og voksne kommer fra et sted til et annet. I livet, i leken og i læringsprosessen. De fleste går fra å være et liggende menneske til å blir et gående, fra å være et kroppslig språklig menneske til også bli et verbalt språklig, og fra å vite hva et eple er, til å forstå at smaken kan variere fra søtt til syrlig, og at eple også kan bli både syltetøy og eplejuice. Nye impulser og opplevelser gjør livet rikere og skaper progresjon.

Progresjon i barnehagen innebærer at alle barna skal utvikle seg, lære og oppleve fremgang. Barnehagen skal legge til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leker, materialer og utforming av fysisk miljø. Barn skal få utfordringer tilpasset sine erfaringer, interesser, kunnskaper og ferdigheter. Personalet skal utvide og bygge videre på barnas interesser og gi barna varierte erfaringer og opplevelser. (Rammeplan for barnehager 2017, s. 44)

Rammeplanen beskriver ulike punkter barnehagen skal bidra til at barn erfarer, opplever og uttrykker osv. Hver avdeling har ulike planer for hvordan de skal legge til rette for de ulike målene. Fra de yngste barna og opp til de største barna vil man kunne se utvikling. En slik måte å sette det opp på mener vi resulterer i et godt arbeidsdokument for de ansatte og at det gir godt innsyn for foresatte, myndighetsnivåene, barnehagens samarbeidspartnere og andre interesserte.