Omsorg

Rammeplanen vektlegger at omsorg er en forutsetning for barns trygghet og trivsel, og for utvikling av empati og nestekjærlighet. (Rammeplan for barnehager 2017, s. 19)

I Stilla barnehage skal god omsorg prege alle situasjoner i barnas hverdag. Den skal komme til uttrykk når de leker og lærer, i stell, måltider og påkledning. God omsorg innebærer blant annet å gi barn en opplevelse av å være delaktig i et miljø preget av aksept og anerkjennelse. Ved at barn får mulighet til å ta imot og gi omsorg, dannes grunnlaget for utvikling av empati, respekt og toleranse.

Barnehagen benytter blant annet Trygghetssirkelen som metode i arbeidet med å sikre god omsorg og illustrerer et utviklingsstøttene samspill mellom barn og deres omsorgspersoner. Omsorgspersonen støtter barnets utforsking og behov for en trygg base/sikker havn. I praksis innebærer dette at barnet får støtte/hjelp til å utforske sine omgivelser og regulere følelser.