Friluftsliv

Barnehagen skal legge til rette for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser og få oppleve naturen som arena for lek og læring. Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper. (Rammeplan for barnehager 2017)

Det er viktig å gi barn og unge gode erfaringer og opplevelser i naturen. Forskning viser at barn som blir tatt med ut i naturen fortsetter med friluftsliv også i voksen alder. På den måten blir friluftsliv en kilde til høyere livskvalitet og bedre helse gjennom hele livet.

Barna i barnehager trenger kroppslige utfordringer, og når barnehagens uteområde ofte består av standardiserte lekeapparat, hvor får da barna utfordringer tilpasset sine egne behov? Naturen har utfordringer for alle og serverer et mangfold av muligheter. Å «bestige» en stein kan være lett for en femåring og umulig for en toåring. Steinen kan klatres på fra alle kanter, og straks barnet har kommet til topps, kan det prøve ei ny rute igjen. Når lekeapparatene innenfor gjerdet innbyr til en måte å gjøre det på, er det i naturen mulig å finne sin egen måte. Da kan hvert barn skape sin egen målestokk og hele tiden ha noe å strekke seg etter.