Språkarbeid i barnehagen

Barnehagen skal anerkjenne og verdsette barnas ulike kommunikasjonsuttrykk og språk, herunder tegnspråk. Alle barn skal få god språkstimulering gjennom barnehagehverdagen, og alle barn skal få delta i aktiviteter som fremmer kommunikasjon og en helhetlig språkutvikling. (Rammeplan for barnehager 2017, s. 23)

En god språkutvikling for barn på kortere og lengre sikt er viktig for barnets utvikling på mange områder. Å kunne bruke språket er avgjørende for hvordan barn kommuniserer med voksne og andre barn. Å sette ord på erfaringer, fortelle, diskutere og reflektere sammen er viktig for relasjon, vennskap og læring. Språkutvikling er avgjørende for å kunne delta i vårt moderne utdanningssamfunn. I barnehagen vil store deler av grunnlaget for barns språkutvikling legges, og bidrar til aktiv stimulering av språket gjennom ulike situasjoner.

I Stilla Barnehage ønsker vi å gi barna et rikt og variert språkmiljø gjennom felles opplevelser og aktiviteter. En veksling mellom bruk av kropp, bevegelse og ord gir dette en støtte for utvikling av talespråket.

Dette innebærer at vi:

• Bruker sang og musikk for å gi variert og positiv erfaring med bruk av språk og bevegelse.

• Aktivt bruker konkreter for å underbygge verbal kommunikasjon.

• Er bevisst egen bruk av språket gjennom hele barnehagehverdagen, og med særlig fokus på benevning.

• Støtter barna i deres lek- både gjennom aktiv deltagelse og veiledning ved behov.

• Har samtaler og leser for barna.

• Vi skal synliggjøre ulike språk og mangfoldet ved gjenfortelle ulike eventyr/dikt/rim og regler.

Det forutsetter at vi jevnlig evaluerer og vurderer egne arbeidsmåter og mål for arbeidet med kommunikasjon og språk. Vi ønsker å legge til rette for språkstimulering og et rikt og godt språkmiljø i barnehagen.