Overganger

Overgang ny avdeling

Når barna skal over til en ny avdeling samarbeider de ulike avdelingene slik at barna får god tid til å etablere trygghet og oversikt. Vi iverksetter hospitering, det vil si besøk på den nye avdelingen, i tiden før overgangen. Dette både med og uten de ansatte på den tidligere avdelingen. På den måten blir barna kjent med både avdelingen og de ansatte som er der. Foresatte som kommer fra liten avdeling til stor gjennomfører en overgangssamtale på ny avdeling.

Overgang mellom barnehage og skole

Barnehagen skal i samarbeid med foresatte og skolen legge til rette for at barnet skal få en trygg og god overgang fra barnehagen til skolen. Barnehagen og skolen skal utveksle kunnskap og informasjon som utgangspunkt for samarbeid om tilbudet til de eldste barna i barnehagen. Samtykke må innhentes fra foresatte dersom barnehagen og skolen skal dele opplysninger om enkelt barn. Barnehagen gjennomfører skoleforberedende samtale med foresatte våren før skolestart. (Rammeplan for barnehagen 2017, s. 33) Vi skaper trygge rammer hvor barna kan ta avskjed med barnehagen på en god måte og se frem til å begynne på skolen.