Faste aktiviteter

Barnehagen har flere faste aktiviteter som vi tilbyr barna i barnehagen. Noen er knyttet opp mot alder, men andre tilbys alle.

Musikk og rytmer

Musikk er med på å skape en stemning, og kan brukes på mange måter i barnehagen. Musikk kan brukes til å roe ned, ved å spille avslappende musikk i en hvilestund. Rolig musikk får barna til å slappe av i kroppen, lukke øynene og lytte. Musikk kan også brukes til å skape energi og liv hos barna. Livlig musikk gir kroppen sprett og sprell, og barna kan synge av full hals og bevege seg i takt. Musikk skaper også et sosialt fellesskap i barnehagen.

Musikk er kommunikasjon og språk. Sanger, rim og regler brukes bevisst i barnehagen for å fremme språkutviklingen til barna. I musikken er det rytme, språklyder og struktur – viktige elementer for å utvikle et godt språk. I en barnehage med mange kulturer og nasjonaliteter, kan musikk være et felles språk som alle kan føle seg hjemme i. Å synge sanger kan også bidra til å øke ordforrådet til barna.

Yoga

Barn i dag utsettes for mye ytre stimuli. Da er det fint for barn å rette fokus innover og lære seg sine følelser, få bedre selvtillit, kroppsbeherskelse, finne ro og konsentrasjon. Vi bruker Yoga i mindre grupper på både liten og stor avdeling.

Turdager

Vi tar i bruk store deler av barnehagens nærområde. Tur destinasjoner kan være vandretur langs Akerselva, ulike lekeplasser, Brekkeskogen, Myrerjordet, Kjelsåsmyra, Snippen, Movatn, Sognsvann.

Svømmeskole

Banrehagens nest eldste barn får hvert år tilbud om å delta på svømmeskole over 5 uker. Dette gjennomføres i barnehagens åpningstid med opplærte intruktører.

Skiskole

De eldste barna i barnehagen (Skolespirene) får tilbud om å delta på skiskole i barnehagens åpningstid.

Biblotekbesøk

Vi tar i bruk flere av biblotekene i næreheten, som Sandaker og Majorstua. Hit drar vi på sponanturer, men også deltar på arrangementer som teater og høytlesning.

Teknisk Museum

Barnehagen ligger ikke mange minuttene å gå fra Teknisk Muesum. Vi prøver å besøk museumet minimum 1 gang i året med hele barnehagen. Dette skjer som regel i vinterhalvåret.