Prososialt arbeid

Det er lett å bagatellisere barnehagebarns negative handlinger. «De er jo så små». «Hun mente det ikke sånn». Forskjellen mellom mobbing og mobbeadferd ligger i nettopp intensjonen i handlingen.

Mobbeadferd viser seg i handlinger som danner et negativt handlingsmønster uten at det nødvendigvis ligger en intensjon bak. Derfra kan neste stopp bli det vi kjenner som mobbing.

Mobbeadferd kan vise seg som dytting, det å utestenge andre fra leken, å ta leker fra andre, å snakke nedlatende om andre, å true andre, og det å spre rykter om andre. Ukemålene er det positive motstykket til mobbeadferd og mobbing, altså prososial adferd. De former et positivt handlingsmønster. Temaene for ukemålene kan grovt deles inn i selvhevdelse, selvkontroll og selvfølelse. Det pedagogiske verktøyet innebærer ferdig strukturerte samlinger og systematisk oppfølging.

I stedet for å fokusere på hva barna ikke skal gjøre er de fleste ukemålene vinklet på de prososiale handlingene det er ønskelig at barna utfører. Prososiale handlinger defineres som positive sosiale handlinger som kommer andre til gode. De ses på som motpolene til bla vold, avvisning, og mobbing. (Kari Pape s. 64.)

Her er de 11 ukemålene:

1. Alle som vil får være med på leken.

2. Jeg sier pene ting til barn og voksne.

3. Jeg sier hvordan de skal være mot meg.

4. Alle bestemmer like mye i leken.

5. Når de sier nei holder jeg opp.

6. Jeg venter på min tur.

7. Jeg gjør det jeg vet er riktig.

8. Jeg sier det som er sant.

9. Alle er forskjellige (og bra er det).

10. Du er god på noe, og jeg er god på noe annet.

11. Det skal jeg klare.