Bærekraftig utvikling

«Barnehageloven er tydelig på at barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier, slik at respekt for menneskeverdet og naturen står sentralt. Barna skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen». (Rammeplan for barnehager 2017, s. 7)

Det å gi kjærlighet til naturen og gode naturopplevelser er viktig arbeid med barn i barnehagen.

Barna i Stilla barnehage skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Bærekraftig utvikling omfatter natur, økonomi og sosiale forhold og er en forutsetning for å ta vare på livet på jorden slik vi kjenner den. Vi skal derfor fremme verdier, holdninger og praksis for mer bærekraftig samfunn. Barnehagen legger grunnlag for barnas evne til å tenke kritisk, handle etisk og vise solidaritet. Barna gjør erfaringer med å gi omsorg og ved å ta vare på omgivelsene og naturen, samt hverandre. Vi benytter barnehagens nærområde og skog som en arena for lek og læring hvor vi har rik tilgang på førstehåndserfaringer. Barna får naturopplevelser og blir kjent med naturens mangfold. Barnehagen ønsker med dette å bidra til at barna opplever tilhørighet til naturen.