Barns medvirkning

«Barnehagen skal ivareta barnas rett til medvirkning, ved å legge til rette for, og oppmuntre til at barna kan få gitt uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet. Barna skal jevnlig få mulighet til aktiv deltagelse i planleggingen og vurderingen av barnehagens virksomhet. Alle barn skal få erfare og få innflytelse på det som skjer i barnehagen». (Rammeplan for barnehager 2017, s. 27)

I Stilla barnehage ønsker vi å la oss inspirere av barnas engasjement og interesser, samt den kunnskapen de har å dele med oss. Vårt mål er at barn skal oppleve at deres meninger er viktige og at de får være med å påvirke og ta egne avgjørelser. Personalet tar barna på alvor, er lydhøre for deres innspill og gir barn mulighet for aktiv innflytelse i egen hverdag. I praksis kan dette bety at barnas interesser tas hensyn til i planlegging av det pedagogiske opplegget, det fysiske miljøet og i det hverdagslige. Det handler om å gi barna medansvar i demokratiske prosesser, hvor de får verdifull erfaring med å bli tatt på alvor, at ikke alle tenker likt og at det ikke alltid blir slik man selv ønsker. Barnas synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med deres alder og modenhet. Barna skal ikke overlates et ansvar de ikke er rustet til å ta.