Livsmestring og helse

Rammeplanen for barnehagen sier at barnas fysiske og psykiske helse skal fremmes i barnehagen. Barnehagen skal bidra til barnas trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd og forebygge krenkelser og mobbing. (Rammeplan for barnehager 2017, s 8)

Barns trivsel er voksne sitt ansvar. Voksenrollen er derfor veldig viktig når vi jobber med barns fysiske og psykiske helse. Barnehagen skal være en arena for daglig fysisk aktivitet og fremme barnas bevegelsesglede og motoriske utvikling.

Atmosfæren i barnehagen skal være trygg og god, slik at barna får den best mulige forutsetning for å utvikle seg på en positiv måte.

For oss er mestring når barnet våger å prøve uavhengig av ferdighet. Det er selve mestringsprosessen som er viktig. Disse øyeblikkene hvor barn opplever mestringsfølelse skal vi forsterke gjennom å anerkjenne opplevelsen til barna. Dette er med på styrke selvfølelsen til barn og gjøre de mer robuste til å møte hverdagen.

Vi er med på utjevne de sosiale forskjeller ved å servere alle måltidene i barnehagen. Alle barna får tilbud om det samme og spiser sammen. Måltidene er en viktig arena til å fremme de sosiale ferdighetene og skape gode opplevelser i samspill med andre barn.