Mangfold og inkludering

«Økt mangfold og individualisering gir behov for demokratiforståelse, respekt for forskjellighet og positive holdninger til å leve sammen i felleskap. Gjennom å delta i barnehagens felleskap skal barn få mulighet til å utvikle forståelse for samfunnet og dens verden de er en del av. Barnehagen skal fremme demokrati og være et inkluderende felleskap der alle får anledning til å ytre seg, bli hørt og delta». (Rammeplan for barnehager 2017, s. 8)

I Stilla Barnehage ønsker vi å være en mangfoldig barnehage.

Mennesker knytter vennskap. Vi lærer hverandre å kjenne, og vet at vi er mest like, litt forskjellige og akkurat like mye verdt. Barn som lærer dette, vil ha det med seg som en sannhet. Respekt og positive holdninger blir en del av hverdagen og barnas vennskap i dag er viktige for deres forståelse av det samfunnet vi alle lever i.

Fremtidens barnehager skal være inkluderende arenaer. Dette forutsetter ifølge Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver et mer systematisk arbeid med mangfold, språk og vennskap med mål om å kunne hjelpe barn til deltagelse i lek og opplevelser. Mangfold innbefatter mye.