Vennskaps og felleskap

– Ole Brumm, du har en flue på nesen din, sa Nasse Nøff. – Si i fra når det kommer en til, så kan de bli venner, sa Ole Brumm. (Alan Alexander Milne)

Gjennom sosialt samspill utvikles ferdigheter, kunnskap og holdninger som samlet kan omtales som sosial kompetanse. Dette er en forutsetning for å lykkes i samspill med andre.

For å mestre samhandling må barn kjenne til sosiale regler, kunne ta andres perspektiv og hevde seg på en positiv måte overfor andre. Det krever at personalet er bevisst egne holdninger og vet hvordan de best støtter barn i å lykkes. I arbeidet med å utvikle barnas sosiale kompetanse er vi derfor opptatt av å ta barnas perspektiv, se muligheter og finne gode løsninger sammen. Vi leter aktivt etter det som går bra, det som utvikler, og som gir oss glede og fellesskapsfølelse. Underforstått kan altså gode relasjonserfaringer føre til god sosial kompetanse. Det er derfor viktig at "barnehagen legger til rette for at barn får erfare å være betydningsfulle for fellesskapet og oppleve positivt samspill med barn og voksne. Dette innebærer både at barns selvfølelse skal støttes, samt det å mestre balansen mellom å ivareta egne behov og å ta hensyn til andres behov". (Rammeplanen for barnehagen 2017, s. 22 – 23)